13.04.2021

ARTYKUŁY

Dressed for success – w jakie elementy ubrać e-mail marketing aby był skuteczny?

Jak zwracasz się do swojego klienta? Jak często do niego mówisz? Czy Twój klient Cię słucha? Uważasz, że Twoja komunikacja email marketingowa z klientem jest skuteczna?

Bywa, że przyrost nowych leadów i współczynnik konwersji są satysfakcjonujące, ale często nie łączą się z budowaniem lojalności i więzi klienta z marką.

Zastanawiasz się, jakie działania marketingowe dodać do scenariusza komunikacji, aby pomógł budować trwałą relację i zwiększać retencję klientów? ukierunkowany na kontakt z klientem i zbudowanie trwałej relacji, aby zwiększyć ich retencję. Co zrobić, aby klient czuł się “ukontentowany” w sferze digitalu?

Analiza danych

Jak zdefiniować klienta idealnego? Czy wiesz kim jest Twój odbiorca? Często wielu marketerów nie zadaje sobie tych pytań, a odpowiedzi na nie są kluczowe dla biznesu. Dlatego warto tworzyć personę, osobę, która reprezentuje wspomnianego na początku klienta idealnego – stworzenie takiej postaci pozwoli zdefiniować jego potrzeby, problemy, pragnienia. A czy jest sposób je zdefiniować? Oczywiście – zbierać i analizować dane i zachowanie swoich odbiorców.
Pomogą w tym:

- stałe monitorowanie ruchu na stronie w Google Analytics, 

- zbieranie danych demograficznych lub geolokalizacyjnych, 

- analiza preferencji zakupowych czy zamożności klienta.  

Prowadzenie komunikacji poprzez email marketing pomoże także określić cechy użytkownika, dzięki którym dokonasz segmentacji. W jaki sposób? Na przykład na podstawie częstotliwości wysyłek, wskaźników OR i CTR oraz tematyki komunikacji. W SAREsystem można łatwo dokonać segmentacji, wykorzystując do niej flowcharty – narzędzie do prostego i intuicyjnego tworzenia grup w zasobach bazodanowych, bazując na danych z dotychczasowych kampanii. 

Personalizacja, budowanie ciekawości, multichannel 

Indywidualne podejście do klienta, odpowiadanie na jego potrzeby i atrakcyjny content, a wszystko to w ujęciu wielkonałowym – klucz do sukcesu komunikacji. Jak nawiązywać relację z klientem za pomocą takich działań? 

- Personalizuj mailingów i stosuj atrakcyjne tytuły. Zwracaj się po imieniu do swojego odbiorcy już w temacue maila. To zachęci do otwarcia wiadomości i do podjęcia następnych kroków. W treści wiadomości umieszczaj informacje o produktach w koszyku, rekomenduj produkty podobne. 

- Pozwól także klientowi mówić – zadbaj o to, aby mógł odpowiedzieć na Twoją wiadomość, wykorzystuj kanał zwrotny w swojej komunikacji. 

- Zadbaj o dynamiczną treść na stronie WWW. Monitoruj czas użytkowników spędzony na stronie. Prowadząc e-commerce uwpenij się się że rzeczowe opisy produktów oraz że ich zdjęcia są dobrej. Prowadź bloga i edukuj swoich odbiorców w danym obszarze. 

- Wykorzystuj notyfikacje web-push oraz pop-upy. Te pojawiające się okienka skłonią odbiorców do zastania na stronie nieco dłużej i mogą poskutkować ich działaniem (stosuj np. exit pop-up ze zniżką lub korzyścią do listy subskrybentów newslettera).

- Łącz komunikację mailingową z mobile. Personalizuj wysyłki SMS i MMS.

- Bądź spójny we wszystkich punktach styku klienta z Twoją marką. Dotyczy to także mediów społecznościowych (posty, grafiki, video – dopasowane do targetu). 

- Analizuj na bieżąco wyniki podejmowanych działań – to będzie procentować w przyszłości i pomoże zbudować bardziej szczegółowy obraz odbiorcy. 

- śledź aktualne trendy w marketingu online.

Automatyzacja e-mail marketingu

Automatyzacja to inaczej usprawnienie powtarzalnych procesów marketingowych. Dzięki jej zastosowaniu możesz zaoszczędzić czas, który poświecisz na inne zadania. Jak automatyzacja wygląda w przypadku email marketingu? Opiera się na działaniach Twoich klientów lub subskrybentów. Najczęściej automatyczne wiadomości mają postać maili powitalnych, np. po założeniu konta w e-sklepie albo dopisaniu się do listy newslettera. Dotyczy również tzw. maili transakcyjnych – np. z potwierdzeniem złożenia zamówienia oraz procesem realizacji. W przypadku maili transakcyjnych, wskaźnik OR jest zwykle wyższy niż tradycyjnych kampanii mailingowych.

Poniżej znajdziesz kilka sposobów motywujących klienta do wejścia w interakcje z Twoim brandem:

- AKTYWACJA UŻYTKOWNIKA

Czy zdarza się, że klienci zakładają konta w Twoim sklepie, ale nie logują się do niego i nie korzystają z oferty, np. przez pierwsze 14 dni?

- Utwórz zautomatyzowaną kampanię aktywacyjną. Treść może wyglądać następująco: “Tęsknimy za Tobą, zobacz co przygotowaliśmy specjalnie dla Ciebie!”

- RETENCJA KLIENTA

Czyli jego utrzymanie. W przypadku, kiedy klientowi kończy się np. licencja na Twoje oprogramowanie musisz dołożyć starań, aby zatrzymać go u siebie na dłużej. 

Zaplanuj zautomatyzowaną kampanię do wszystkich klientów, którym kończy się czas korzystania z licencji – załóżmy, że taka wysyłka uruchomi się dwa miesiące przed wygaśnięciem umowy. 

- DOCENIAJ ZA LOJALNOŚĆ

Budowanie więzi i lojalności klienta to najważniejsze elementy skutecznej komunikacji. Nagradzaj osoby związane z marką, dając od czasu do czasu coś w prezencie. Doskonale sprawdzi się tutaj wiadomość mająca charakter niespodzianki. Co w niej dodać? Poniżej kilka propozycji:
– newsa o darmowych dwóch miesiącach korzystania z licencji po przedłużeniu umowy,

– personalizowany kod rabatowy na zakupy w Twoim e-sklepie, 

– prezent z okazji urodzin – np. do zamówienia dorzucisz niespodziankę-gratis.

Niewielkie obciążenie dla Twojego budżetu, ogromne benefity benefitów w przyszłości.

Testowanie i optymalizacja

Monitorowanie, analiza, wyciąganie wniosków – aby komunikacja była skuteczna musisz skupić się właśnie na tych trzech działaniach. Dzięki nim, będziesz w stanie dokonywać właściwej optymalizacji działań i strategii. SAREsystem posiada rozbudowany moduł raportowania, który umożliwia szczegółową optymalizację komunikacji. Aby jeszcze mocniej personalizować komunikację – przeprowadzaj testy kampanii mailingowych. Testy A/B/X pozwolą szybko sprawdzić różne kreacje mailingów, tematy wiadomości czy jej nadawcę, aby wybrać te najskuteczniejszą wiadomość. 

Podsumowanie

Aby skutecznie przedrzeć się przez natłok informacji, które dostajemy z każdej strony, musisz zadbać o pozytywny customer journey. Wymagania klientów co do sposobu komunikacji są coraz wyższe. Na szczęście, technologia pomaga marekterom ułatwiać ten proces w czasie rzeczywistym, co pozwala na błyskawiczną odpowiedź marki na potrzeby klienta i tworzenie długotrwałych i dochodowych relacji. 

Zwracaj uwagę na to, co klient ma do powiedzenia. Zwracaj uwagę na to, czego nie mówi. Analizuj dane, które dają istotne informacje i pomogą wyciągać wnioski. 

Jeśli chcesz wiedzieć, jakie kampanie sprawdzą się w Twoim e-commerce. Skontaktuj się z naszymi specjalistami – kontakt@sare.pl.