Wywiad SII z Dariuszem Piekarskim

Dariusz Piekarski, CEO Digitree Group w wywiadzie dla Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych podsumowuje zmiany podążające za rebrandingiem, przedstawia plany Grupy na najbliższe miesiące oraz projekty o największym potencjale wzrostu.

SII: W listopadzie zakończył się proces rebrandingu i spółka zmieniła nazwę z SARE S.A. na Digitree Group S.A. Czym była podyktowana ta decyzja? Czy za nową nazwą podążają także zmiany w innych obszarach działalności Grupy?


Dariusz Piekarski, Prezes Zarządu Digitree Group S.A.: Decyzja o rebrandingu i zmianie nazwy została podjęta w związku z rozszerzeniem kompetencji naszej Grupy, a bodźcem do zmian były nowe produkty i usługi świadczone przez nas głównie w obszarze e-commerce. Spółka pod firmą SARE S.A. dotychczas kojarzona była zwłaszcza z e-mail marketingiem i rzeczywiście jeszcze 2 lata temu nasza działalność opierała się głównie na wsparciu sprzedaży właśnie poprzez e-mail marketing. Natomiast obecnie niemal 50% skonsolidowanych przychodów Digitree Group pochodzi już z działań dla branży e-commerce. Po 15 latach technologicznego doświadczenia w budowaniu skutecznych narzędzi oraz efektywnych kampanii e-mailingowych staliśmy się gotowi do realizacji kompleksowych rozwiązań digitalowych. Funkcjonowanie na zmieniającym się rynku marketingu internetowego oraz liczne zmiany, jakie zaszły w ramach naszej Grupy Kapitałowej spowodowały, że obecnie możemy pochwalić się bardzo szerokim spektrum działań. Do takich zmian wliczyć możemy przede wszystkim przejęcie spółek Sales Intelligence i Fast White Cat, specjalizujących się w usługach deweloperskich i IT dla sklepów internetowych oraz w szeroko pojętym e-commerce marketingu, nastawionym zwłaszcza na wzrosty sprzedaży. Nasze wieloletnie doświadczenie oraz usługi proponowane przez nowe podmioty spowodowały, że jako Grupa dostarczamy ruch oraz generujemy sprzedaż i leady, precyzyjnie docieramy do grup docelowych wykorzystując dane i sztuczną inteligencję, dostarczymy narzędzia do e-mail marketingu i marketing automation, wdrażamy platformy e-commerce tj. Magento oraz rozpoczynamy działania w ramach platformy Presta, doradzamy strategicznie biznesom w Internecie, dostarczamy efektywne media reklamowe, wykorzystujemy algorytmy machine learning i monetyzujemy bazy e-mailingowe oraz ruch na stronach www. Dzięki naszym autorskim narzędziom, unikatowym danym oraz wiedzy i doświadczeniu specjalistów możemy pracować z klientami kompleksowo, prowadząc ich od celu po osiągnięcie zamierzonego efektu, jednocześnie biorąc odpowiedzialność za realizowane działania.

 

 

 

 

Dotychczas Spółka była kojarzona głównie z e-mail marketingiem. Jak wygląda ten rynek ponad rok po wprowadzeniu RODO? Jakie są perspektywy na kolejne lata?


Z ostatniego Badania wykorzystania poczty elektronicznej, jakie zrealizowała nasza spółka wynika, że około 50% firm musiało zmienić swoje podejście do działań marketingowych w roku 2018. Zmiany te spowodowały zawieszenie niektórych praktyk, zmianę planów marketingowych czy zupełną rezygnację z działań niezgodnych z RODO. Wyjaśnia to tak wysokie spadki wydatków polskich firm na kampanie mailingowe jeszcze na rok po wprowadzeniu rozporządzenia, które jak podaje kwartalne badanie IAB/PwC AdEx, sięgały nawet 20%. W mojej ocenie e-mail wciąż jest silnym i niezwykle skutecznym kanałem komunikacji marek, a po wejściu w życie rozporządzenia RODO zmienił się zwłaszcza sposób jego wykorzystywania, co w mojej opinii jeszcze zwiększy jego efektywność. Komunikacja prowadzona przez firmy za pomocą e-maila jest znacznie lepiej spersonalizowana i dostosowana do preferencji odbiorców, a co za tym idzie wysyłanych jest znacznie mniej przypadkowych maili. Perspektywa na kolejne miesiące wydaje się być tożsama z ostatnimi wynikami badania IAB/PwC: spadek wydatków na działania związane z e-mail marketingiem wyhamował i wynosi już jedynie 8% rok do roku.


Grupa rozwija wiele gałęzi biznesowych. Które z nich już teraz mają istotny udział w przychodach Grupy? Które mają największy potencjał wzrostu w najbliższych latach?


To prawda, Grupa Kapitałowa Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe firm, zwłaszcza z branży e-commerce. Wśród tych usług, istotny udział w naszych przychodach mają przede wszystkim te świadczone przez INIS, spółkę będącą liderem w kampaniach mailingowych, obecnie wspieranych przez sztuczną inteligencję (AI), a także Fast White Cat S.A., która realizuje duże międzynarodowe kontrakty w zakresie wdrożeń sklepów internetowych na platformie Magento. Ponadto, znaczące są również usługi abonamentowe spółki matki – Digitree Group S.A. – w ramach SAREsystem i SAREhub, dzięki którym realizowane są działania e-mail marketingowe i marketing automation. Natomiast największy potencjał wzrostu Grupy w najbliższych latach widzimy po pierwsze w Google Shopping, usłudze realizacji kampanii Product Listing Ads (PLA) w wyszukiwarce Google, którą świadczy Sales Intelligence. Po drugie w produkcie Revhunter, który został stworzony, by wpływać na intencje zakupowe użytkowników, którzy weszli w interakcję z naszą marką, jednak z jakiegoś powodu nie dokończyli zakupów. Drugą funkcją tego systemu jest Audience Mailing – docieranie do osób o takich samych cechach jak obecni klienci, tj. intencjach zakupowych, zainteresowaniach czy danych behawioralnych. Duże nadzieje wiążemy również z dalszym rozwojem SAREhub – systemu do automatyzacji działań marketingowych, a także z możliwościami jakie daje nam wyjście poprzez spółkę Fast White Cat do klientów o nieco mniejszych potrzebach, korzystających z platformy PrestaShop przy prowadzeniu swojego sklepu online.


Grupa dynamicznie zwiększa przychody, jednak po trzech kwartałach 2019 roku strata wykazana została już na poziomie działalności operacyjnej. Jakie były tego powody? Czego można oczekiwać w kolejnych kwartałach?


Ostatnie kwartały to czas inwestycji w Fast White Cat oraz Sales Intelligence, kiedy to porządkowaliśmy się organizacyjnie oraz poszukiwaliśmy rentownych produktów w zakresie kompetencji naszych spółek. Wynik obciążyła również amortyzacja, związana z zakończeniem prac rozwojowych i komercjalizacją naszych niektórych rozwiązań – wprowadzeniem na rynek produktów takich jak SAREhub czy VideoTarget. Ponadto, głębokich zmian organizacyjnych doświadczyła także spółka Ju:, co odbiło się nieco słabszym wynikiem w trzech kwartałach 2019 roku. Liczymy jednak, że wprowadzone modyfikacje przyniosą wzrosty wyników, które będziemy mogli pokazać przy kolejnym sprawozdaniu finansowym. To, co już widzimy, to jakościowa zmiana oferty rynkowej, wprowadzona przez nowego CEO tej spółki, Krzysztofa Bińkowskiego.

Zapoznaj się z wynikami Grupy Kapitałowej Digitree Group - przeczytaj skonsolidowany raport za III kwartał 2019 roku!

W ostatnich latach Grupa dokonała licznych przejęć. Czy w przyszłości planowany jest dalszy rozwój poprzez akwizycje, czy raczej skupienie się na rozwoju organicznym?


Obecnym priorytetem Grupy Kapitałowej Digitree Group jest budowanie wartości w oparciu o istniejące projekty, zarówno te pozyskane dzięki ostatnim akwizycjom, jak i te start-up’owe, które naturalnie pojawiają się w naszej strukturze. Oczywiście nie wykluczamy dalszych przejęć, jednak taki projekt musiałby mieć duży potencjał synergiczny względem obecnego kształtu naszej Grupy.


Jakie inwestycje planuje Grupa na kolejne kwartały i ile mogą wynieść nakłady inwestycyjne?


W GK Digitree Group planujemy głównie inwestycje w opisane powyżej projekty i przedsięwzięcia, takie jak PLA (Google Shopping), Revhunter, SAREhub czy usługi deweloperskie dla sklepów działających na PrestaShop. Ponadto, obecnie bardzo ważna jest dla nas inwestycja w organizację. Pragniemy wprowadzić zarządzanie kompetencjami Grupy w sposób skoordynowany, obejmujący wszystkie spółki wchodzące w skład naszej Grupy Kapitałowej, która w ostatnich kilku latach znacznie się rozrosła. Chcemy rozwijać i inwestować w strategiczny marketing, synergie technologiczne w zespołach IT, sprzedaż grupową i synergie produktów. Ponadto, 2020 rok będzie obfitować w inwestycje w rozwój pracowników.


Ostatnio opublikowana strategia Grupy dotyczyła okresu 2017-2019. Czy może Pan podsumować realizację tej strategii? Czy w najbliższym czasie planowane jest opublikowanie nowej strategii, już pod nazwą spółki Digitree Group?


Strategia z 2017 roku obejmowała zwłaszcza priorytetowe kierunki rozwoju naszej Grupy Kapitałowej oraz cztery kluczowe cele strategiczne. Poprzez 3 ostatnie lata pracowaliśmy nad integracją naszej organizacji w zakresie technologii i oferowanych usług, aby wspólnie działać w interesie Grupy. Przejęliśmy 3 podmioty z branży digital marketingu, które pomogły nam w wyspecjalizowaniu się w kierunku kompleksowych usług dla e-commerce. W dalszym ciągu staramy się o pełną integrację Grupy i najbardziej efektywne kosztowo rozwiązania, a także rozwój kapitału ludzkiego i podnoszenie kwalifikacji obecnych pracowników. Strategia na lata 2017-2019 obejmowała również perspektywę do 2021 roku, zatem publikacja nowej strategii nie jest naszym kluczowym celem. Będziemy kontynuować założenia strategii przyjętej w 2017 roku.


Jakie widzi Pan największe zagrożenia i czynniki ryzyka przed Grupą w najbliższych okresach?


Jesteśmy Grupą o silnym zapleczu technologicznym, a nasze usługi swoją efektywność zawdzięczają wykorzystaniu danych. Do największych zagrożeń z zakresu prawa zaliczyć możemy rozporządzenie RODO, w tym zwiększone kontrole i dotkliwe kary, które dopiero zaczynają się pojawić. Obecnie istotny jest właśnie kierunek interpretacyjny organu nadzoru, jaki zostanie ostatecznie przez niego przyjęty – to właśnie dzięki niemu dowiemy się, które ze stosowanych przez spółki zabezpieczeń uznawane będą za zgodne z rozporządzeniem.


Nie możemy jednak poprzestać na samym RODO. Wkrótce wejdzie w życie zapowiadana od dłuższego czasu regulacja ePrivacy. Nie wiadomo jeszcze jak wyglądać będzie ostateczny kształt tego rozporządzenia, kiedy dokładnie zostanie wprowadzone i jakie przyniesie skutki, ale jako doświadczona Grupa z wyprzedzeniem pracujemy nad możliwymi scenariuszami oraz rozwiązaniami technologicznymi.


Czynnikiem ryzyka z punktu widzenia technologiczno-biznesowego jest decyzja Google o zmianie polityki reklamowej – w połowie stycznia zapowiedziano zmiany w przeglądarce Chrome, co wpłynie na rozwiązania umożliwiające śledzenie internautów za pośrednictwem plików cookies. To nie są jedyne zmiany jakie Google zamierza wprowadzić w ciągu najbliższych 2 lat w polityce prywatności oraz dostępu do cookies. Jesteśmy przekonani, że będzie to miało znaczący wpływ na branżę reklamową, tym bardziej, że z badań wynika, iż ponad połowa internautów korzysta właśnie z przeglądarki Chrome [StatCounter]. W tych zmianach dostrzegamy element dostosowania do wcześniej opisywanego ePrivacy. Wierzymy, że wszelkie działania jakie już prowadzimy są adekwatne do pojawiających się wyzwań.


Mówiąc o Google nie powinniśmy również zapominać o szeregu zmian w algorytmach wyszukiwań jakie gigant wprowadza w życie niemal w każdym kwartale. Paradoksalnie dostrzegamy w tym szanse, by pokazywać naszym klientom właściwą strategię dywersyfikacji źródeł pozyskania ruchu. Jako Grupa posiadamy szereg rozwiązań, dzięki którym klient nie będzie uzależniony od decyzji jednego podmiotu, co staje się na szczęście jednym z głównych czynników w wyborze strategii w wielu firmach.

Treść wywiadu  pochodzi ze strony www.sii.org.pl